2011-03-19

Mangó-chutney



 
Ha az indiai konyháról beszélünk, akkor elsőre a curry, a lassi  és a chutney jut eszünkbe. A chutney erősen fűszeres dzsem állagú, gyümölcsökből vagy zöldségekből készített ízesítő, melyet gyakorlatilag minden étkezéskor az előételek kísérőjeként - húsok, halak, sajtok mellé – kínálnak.
Indiában eredetileg frissen készítették, a tartósított, főzött változat angol „találmány”.
Készíthető érett vagy zöld mangóból, paradicsomból, szilvából, lime-ból, mentából stb.. A fűszerezés a felhasznált alap függvénye, a bors, a hagyma, a chili, a római kömény, az alapfűszerek közé tartoznak.

A chutney-t most egy érett mangóból készítettem, a következők szerint: 

A mangót meghámoztam, a húsát a magról levágtam, felaprítottam és egy tálban fakanállal összetörtem.
1 ek. olajon megpirítottam a következő fűszereket: 1 szem bors, egy csipet római kömény, pár szem koriander- és mustármag, 1 darabokra vágott, esetleg kimagozott chili. 
Ezután hozzáadtam  ¼ tk. sót, ½ tk. cukrot, 1 csipet fűszerpaprikát és 1 ek. citromlevet, jól átkevertem és hozzáadtam az összetört mangót. Az egészet 5 percig pároltam. Ezt a chutney-t frissen kell fogyasztani, de hűtőben 1 hétig is eltartható.

3 megjegyzés:

Gabriella írta...

És nem utolsósorban isteni finom tortilla chips mellé (a boltban kapható egészségtelen szószok helyett). Akkor nem szükséges ennyire fűszerezni, megteszi egy apróra vágott hagyma is, melyet a mangóval összeturmixolunk, majd összefőzzük, amíg a hagyma ereje elpárolog.

nina írta...

Lényegében ez egy mangó lekvár? Finom lehet, az édes mangó és a hagyma együtt, jó ötlet. Esetleg csili?

wanna írta...

Gabriella, köszi az ötletet, a hagymát illetően, kipróbálom :)
Nina, nevezhetjük fűszeres lekvárnak is, de ez frissen fogyasztandó.