2011-03-18

Zöldséges Lasagne



Lasagne-t először az olasz tengerparton ettem, mit mondjak, nem volt jó. Egy tömény paradicsom ízű, száraz, valószínűleg nem frissen készült, hanem mikróban melegített változat lehetett. Utána természetesen ettem nagyon finomakat is. Gondoltam, kipróbálom. 
Hosszas előtanulmányok után nekiláttam és a végeredmény igazán lágy, szaftos lasagne lett. Azóta gyakran készítem, nemcsak a klasszikus Lasagne al fornot, melynek alapja a bolognai húsragu, a tészta, a besamel és a parmezán, hanem különböző zöldséges variációkat is, cukkinivel, gombával, paprikával. Ez is zöldséges lasagne, ahogy én készítem.

Először elkészítem a bolognai mártást.

Hozzávalók:
400 dkg marhatarja, darálva
1 sárgarépa
1 hagyma
2 szál zeller
1 fokhagyma
1 ek paradicsomsűrítmény
1 paradicsomkonzerv (400 gr)
1 dl tejszín
2 dl száraz vörös bor
1 cukkini
1 kaliforniai paprika
20 dkg gomba
2 ek olíva olaj
Só, bors, oregánó, szerecsendió

Elkészítés:
Az olajon mérsékelt lángon megpárolom az apróra vágott hagymát. Hozzáadom a lereszelt sárgarépát, a felkockázott szárzellert, a kinyomott fokhagymát és együtt tovább párolom, körülbelül 8-10 percig. Hozzáadom a darált húst, belerakom az oregánót, sózom, borsozom, szerecsendiót reszelek rá, élénk lángon pirítom, amíg a hús nyers színét el nem veszíti. Ezután hozzáadom a paradicsomsűrítményt, jól összekeverem, felöntöm a borral, az alkohol elpárolgása után hozzáadom a paradicsomot és másfél-két órán keresztül főzöm. Végül hozzáadom a tejszínt, a kockára vágott cukkinit és paprikát, a szeletekre vágott gombát és még 6-8 percig együtt főzöm.         
  
A szokásos módon besamelt készítek.

Hozzávalók:
40 g vaj
40 g liszt
5 dl tej
szerecsendió, só, bors

Felolvasztom a vajat, folyamatosan keverve hozzáadom a lisztet és 3 részletben a hideg tejet. 5-6 perc alatt készre főzöm. 

A lasagne rétegezése és sütése:

Hozzávalók:
Szárított lasagne-lapok
30 dkg reszelt sajt
5 dkg reszelt parmezán

A tűzállótálat kikenem jól vajjal. A következő sorrendet követem: tészta, besamel, ragu, sajt (ez ismétlődik öt-hatszor, a rétegeknek vékonyaknak kell lenniük), az utolsó réteg: tészta-besamel, és a tetejére még reszelt sajtot és parmezánt szórok. 
200°C fokos előmelegített sütőben 35-40 percig sütöm, amíg a tetején a sajt szépen meg pirul.

Nincsenek megjegyzések: