2012-04-18

Sült spárga - Gratin d'asperges




A spárgát feltehetőleg már az egyiptomiak is ismerték, a görögök, rómaiak is termesztették. Annak ellenére, hogy Magyarországon már régóta ismert, szerintem kevésbé közismert. Pedig a spárga a tavasz első zöldségféléi közé tartozik, amikor még kevés a friss zöldség a piacokon. Tartalmaz rostokat, B és C vitamint, kalóriatartalma alacsony, a lúgosító ételek közé tartozik. Igazán helye lenne az egészséges táplálkozás híveinek étrendjében. Régebben a spárgát a királyok eledelének tartották - amellett, hogy egy igazán elegáns zöldség, az elkészítése végtelenül egyszerű és változatos.Kapható fehér, zöld és lila spárga is. A spárgaszezon viszonylag rövid, áprilistól június közepéig tart. Természetesen ezután az időpont után is beszerezhető, konzervként, esetleg mélyhűtve, frissen viszont csak importként. Spárgából készíthetünk előételt, levest, egytálételt vagy tálalhatjuk köretként. Sokféle saláta készíthető belőle. Használjuk ki még azt a kis időt, amíg friss magyar spárga kapható. Szerintem a sült spárga a legfinomabb, íze elegáns, mégis markáns, semmivel össze nem téveszthető.
Vásárláskor csak friss, ropogó spárgát vegyünk, felhasználásig végeit csavarjuk nedves kendőbe és úgy tegyük a hűtőszekrénybe. A spárga hámozásához legalkalmasabb a speciális spárgahámozó. Most egy sült zöld spárgát ajánlok, tejföllel, morzsával.

Hozzávalók: 500 g spárga, 125 g tejföl, 1 tk só, 1/2 tk cukor, 1 kk vaj, bors, Panco morzsa

Elkészítés:
A spárgákat megmostam, a fás végeket levágtam és a sípok alsó felét vékonyan meghámoztam. A spárgát csomóba összekötöttem, és forrásban lévő vízben megfőztem, melybe beletettem a sót, a cukrot és a vajat. A fazékba annyi vizet tettem, hogy a sípok csak gőzben párolódjanak. A főzési idő kb. 8-10 perc, hogy a spárga roppanós maradjon. Ezután egy hőálló tálat kikentem vajjal, beleraktam a spárgákat, leöntöttem a tejföllel, megszórtam a morzsával és pár perc alatt készre grilleztem (amíg a morzsa megpirult). Panco morzsa (melyről már korábban írtam) hiányában, használhatunk egyszerű zsemlemorzsát, tejföl helyett olvasztott vajat.

4 megjegyzés:

trollanyu írta...

Nagyon szeretem, egyik kedvenc ételem:) Nekem a zöld színű spárga ízlik jobban, de azért a fehéret is megeszem:) Szép vasárnapot:)

Juci írta...

Ritkán jutok hozzá, de akkor tutti hogy megveszem, mert a család kedveli.
Finoom!

Elisabeth írta...

Én sok féle képpen készitem a spárgát, most nálunk szezonban van, és olcsobb mint a télen.
Nagyon tetszik a te módon készités, guszta, és finom!

Vicuska írta...

Nagy kedvenc a spárga, sokféleképpen esszük, nekem mindegy, hogy zöld vagy sárga, mindkettőt veszem, eszem :)