2011-06-05

Még egyszer a spárgáról...



Így a spárgaszezon végén, még egyszer megosztok egy pár gondolatot, ötletet, praktikát a spárgával kapcsolatban, melyet „nem az idén” tanultam, szereztem. Elsősorban egy barátomnak ajánlom, meg azoknak, akiknek az idén nem sikerült jól elkészíteniük a spárgát ilyen-olyan okokból kifolyólag, még ha követték is az általam leírtakat.

A spárga olyan különleges, semmivel össze nem téveszthető ízű, mellesleg a látványa is „királyi”, hogy nem kell az elkészítését agyonkomplikálni, vagy pároljuk, vagy sütjük, és a kiegészítők, a mártások adják meg a kívánt karaktert. Megpárolva, salátának, majonézzel, tartármártással, jól lehűtve csodás vendégváró, előre is elkészíthető előétel. Melegen, mártásokkal, esetleg különböző kiegészítőkkel, krémlevesként, vagy csőben sütve meleg előétel, vagy egy könnyű vacsora. A kész spárgaétel minősége, élvezhetősége, elsősorban a spárga frissességétől, és az előkészítésétől függ. Mert a fás, nem friss és nem megfelelően megtisztított spárga szálkás, keserű.

A következő dolgokra érdemes figyelni:

– lehetőleg csak friss spárgát vegyünk és még aznap készítsük el. Én ki szoktam a kötegből óvatosan húzni egyet, és ha a vége megnyomva leves, nem száraz, akkor a spárga friss. Nem minden kereskedő örül ennek a műveletnek, sőt a morcosabbja egyenesen megtiltja, de akkor tőle nem veszek semmit! Mostanában, nem tudom, megfigyeltétek-e, egyre több „morcos” árus van a piacokon
– ha nem sikerül a beszerzett spárgát azonnal felhasználni, akkor a végeit nedves ruhába csavarom, és erre visszateszem a csomagolóanyagot, vagy fóliába tekerem, 2-3 napig a hűtőben így eltartható
– hámozáshoz én csak speciális spárgahámozót javaslok, legalábbis én csak ezzel tudom vékonyan és jól meghámozni a spárgát
– a spárgát mindig felülről lefelé kell hámozni, de csak a „fejek” alatt, hogy azok ne sérüljenek meg. A fehér spárgát teljes hosszában, a zöld spárgát csak az alsó harmadában hámozzuk, a fás végeit mindig távolítsuk el! Szerintem ez a leglényegesebb művelet a spárga előkészítésénél, hogy ne egy szálkás, elrághatatlan „valamit”, hanem egy igazán élvezhető ételt készíthessünk aztán belőle
– ha ezek a feltételek teljesülnek, a főzés, a korábban leírtak szerint, szinte gyerekjáték, az eredmény pedig garantált

Nincsenek megjegyzések: