2011-06-04

Spárga hollandi mártással



Már nem sokáig tart a spárgaszezon ameddig magyar spárgát vehetünk, érdemes még kihasználni ezt az időt, mert nagyon gyorsan elkészíthető, igazán különleges fogásokat varázsolhatunk az asztalra. A spárga lényegében mindenféle étel elkészítésére alkalmas, a salátáktól kezdve a leveseken át az egytálételekig.
Most meleg előételt készítettem belőle, hollandi mártással. A hollandi mártás a francia konyha egyik legismertebb mártása, a meleg mártásokhoz tartozik, igazán halakhoz és zöldségekhez illik. Elkészítése igényel egy kis gyakorlatot, mert, ha nem megfelelő hőmérsékleten készítjük, a tojás kicsapódik és a mártás összeesik. A mártás minősége nagyban függ a felhasznált vaj minőségétől is.

Hozzávalók: 500 g fehér spárga, 2 tojás sárgája, 2 ek víz, 100 g vaj, só, cayenne-i bors, citrom

Elkészítés:
A spárgákat megmostam, a fás végeket levágtam és egész hosszukban vékonyan meghámoztam. A fehér spárga tisztítása ebben különbözik a zöld spárga tisztításától, ahol csak a sípok alsó negyedét kell meghámozni. A spárgákat csomóba kötöttem, és forrásban lévő vízben megfőztem, melybe tettem sót, egy kevés cukrot és 1 kk vajat. A fazékba annyi vizet tettem, hogy a sípok csak gőzben párolódjanak. A főzési idő kb. 10-15 perc, hogy a spárga roppanós maradjon. 


Közben elkészítettem a mártást, amihez először is felolvasztottam a vajat, melyet melegen tartottam. (Ez egy gyors variáció, ha teljesen szakszerűen akarjuk elkészíteni a mártást, akkor a vajat tisztítani kell.) A tojások sárgáját egy lábasban elkevertem a sóval, hozzáadtam a vizet és alacsony hőfokon, habverővel folyamatosan kevertem, amíg könnyű habos masszát nem kaptam. Az ilyen módon készített, tojássárgájából és vízből álló masszát sabayonnak nevezik. Levéve a tűzről hagytam kissé hűlni, majd lassan hozzáöntöttem a langyos vajat. Végül hozzáadtam egy negyed citrom levét és cayenne-i borssal ízesíttettem. Azonnal tálaltam.
Ha mégis tisztított vajjal szeretnénk elkészíteni a klasszikus hollandi mártást, akkor itt minden hasznos tanácsot megtalálunk hozzá.
 

2 megjegyzés:

Vicuska írta...

Imádom a spárgát, annak ellenére, hogy csak 10-12 éve barátkoztam össze vele :)
A fehér spárgát részesítem előnyben a zölddel szemben, pedig a fás részektől meg kell szabadítani és ezért kevesebb marad ;) élvezzük. míg lehet! A lörinci piacon fele annyiba kerül, mint a fehérvári úti piacon, én is vettem hétvégére.

wanna írta...

Igen, a fehér spárga talán elegánsabb, de a zöld is sok mindenre alkalmas. Hogy készíted a spárgát?