2011-07-03

Ribizlidzsem és ribizlikocsonya



A ribizli csak úgy nyersen nem igazán kedvelt gyümölcs, kicsit savanyú, „nagyon” magvas, talán a fekete ribizli a legkellemesebb, illata jellegzetes, sokkal édesebb, mint a piros és a fehér, sok cukrot és C-vitamint is tartalmaz. Ribizliből készíthetünk szörpöt, dzsemet, lekvárt, keverhetjük más gyümölcsökhöz, mert igen magas pektintartalmának köszönhetően igazán jó kocsonyásító anyag. Tehát ribizlivel is „kiválthatjuk” a dzsemfixet, melynek ahogy már a meggydzsemnél is említettem, nagy híve nem vagyok.
A ribizlidzsem (currant jam) abban különbözök, a ribizlikocsonyától, zselétől (currant jelly), hogy nem tartalmazza a gyümölcs magját és héját, teljesen sima konzisztenciájú.
Hozzávalók: ribizli, cukor, vanília

A mennyiségek, akárcsak a csak cukorban eltett meggynél, itt sem lényegesek, csak az arányok. A dzsemnél 1 kg gyümölcshöz, a kocsonyánál 1 l léhez 60-70 dkg cukor szükséges. Ez a cukormennyiség a „nagy eltarthatósági biztonságot” keresőknél felmehet 1 kg-ra, de nálam a 60%-os arány bevált.

Elkészítés:
A dzsemhez a ribizlit a száráról leszedtem, megmostam, hozzáadtam a cukrot, jól összekevertem és 10 perc állás után mérsékelt tűzön összeforraltam (amíg a cukor teljesen elolvad), utána üvegekbe töltöttem, lezártam és száraz dunsztba tettem. 

A gyümölcskocsonyához, zseléhez, a megmosott, szárán hagyott ribizliből gyümölcscentrifugán levet készítettem, a fennmaradt „anyagot” egy tüllzacskóba tettem és a még benne levő levet kézzel kinyomtam. Ezután a lémenyiségtől függően cukroztam, összeforraltam, üvegekbe töltöttem és lezárás után ezt is száraz dunsztba tettem.
A dzsemeket, befőtteket, mielőtt a száraz dunsztba tenném mindig pár percre felfordítom, a jobb légmentesítés miatt. Minkét esetben a cukorral együtt a masszához és a léhez egy-egy vaníliarúd belsejét kikaparva hozzáadtam, a vaníliarudat is beletettem, melyet a forralás után eltávolítottam.

9 megjegyzés:

martinelli írta...

Én is főztem az idén, már kétszer: egyszer tisztán csak ribizlit (fehéret pirossal vegyesen), aztán ribizlit málnával. Nagyon finom.

wanna írta...

A sok szép gyümölcs befőzésre "csábít" :).

maya írta...

Jó módszer, szép az eredmény is. Van még ribizli? Kipróbálnám.

wanna írta...

Még ma is láttam a piacon nemcsak piros, hanem fekete ribizlit is.

Gyöngyös írta...

Hasonlot keszitek en is minden evben, csak picit maskepp:a megtisztitott ribizlit epp csak elofozom,hogy a szemek megrepedjenek, aztan egy praktikus kezi szerszammal(flottelotte)atpasszirozom, igy a magok kivetelevel minden benne marad.Kilonkent kb.60 dkg cukor,lassu fozes,amikor szep fenyes felulete van a bugyogva fovo lekvarnak, kesz is.Csinos uvegbe, szaraz dunsztba hagyom kihulni.Ha sok a termesem, akkor kivaltom vele a dzsemfixet(pl.malnaval, meggyel osszefozve)tokeletes lekvarjaink lesznek, keves fozessel.

wanna írta...

Köszönöm Gyöngyös a receptet, kipróbálom, én is a "kevés főzés híve" vagyok ...

Gyöngyös írta...

...es ujbol itt :).Tavaly Vancsa Istvan egyik cikke ihletett meg, amelyben arrol elmelkedik a maga paratlan stilusaban, hogy fott marhahust ribizliszosszal SOHA! Nos, ebben a cikkben a kovetkezoket irja:" Jómagam néhanapján chilivel főzöm a ribizlikocsonyát, ami így már nemcsak különféle mártások hozzávalójaként lesz felhasználható, hanem a maga pőre mivoltában is. Roston sült bárányszelet mellé maga a tökély. Három kiló ribizlihez a fönti alapszabállyal ellentétben nem három, hanem csak két kiló cukor és húsz piros húsú thai chili, magjával együtt. Az eredmény meglehetősen karakteres, persze thai chili helyett habaneróval még jobb. Megy az angolosra sütött kacsamellhez, tonhalsztékhez, de akár még a rántott borjúmirigyhez vagy borjúvelőhöz is. Étkezés végén egy darabka élveteg, puha sajt, azon némi chilis ribizlizselé, mellé egy pohár portói, és az ember hajlamossá válik arra, hogy a világgal megbéküljön, persze csak átmenetileg":).Ezek utan muszaj volt kiprobalnom a chilis valtozatot, annyit valtoztattam csak,hogy egy kg.gyumolcshoz 40 dkg.cukrot tettem,chilit pedig szinten izles szerint.A vegeredmeny az varakozason feluli, erdemes probabol is akar egy-ket kisuveggel.Udv, Gyongyos Ps.Csak azert, mert hamarosan ujbol itt a ribizliszezon!

wanna írta...

Örülök Gyöngyös, hogy itt vagy újra! És annak különösen, hogy egy ilyen szuper ötlet/recept kapcsán én jutottam eszedbe :) köszönöm, hogy leírtad, feltétlen kipróbálom !!!

Gyöngyös írta...

Kedves Wanna,azért jutottál Te eszembe, mert sok olyan finomság került a kamrapolcomra, amit a blogod ihletett.A tartósításmentesség hive vagyok,de pl.a savanyúságot nem tudtam, hogyan is tegyem el ilyen módon.Erre is adtál megoldást,többek között,most már 2 éve ez is működik nálam, úgyhogy én köszönöm :)
Üdv,Gyöngyös