2011-08-28

Sós uborka - eredeti orosz recept



Az orosz konyha gazdagságáról már ejtettem pár szót a borscs és a szoljanka kapcsán. A különböző levesek, saláták mellett nagy kultusza van a zöldségek tartósításának is. A sós uborka, egy igazi orosz „találmány”, mindenhol találkozni vele, nagyon finom és különleges. Érdekes, új ízeket varázsolhatunk vele a konyhánkba az ecetes vagy csemege uborka mellé. Oroszul „maloszoljnije ogurci / малосольные огурцы”.

Nagyon egyszerű, kiváló recepteket és élvezetes leírásokat találtam a világhálón. Ezeknek a receptnek alapján készítettem el ezt a sós uborkát. Általában a sós uborkát nagy üvegekbe, zománcozott edényekbe vagy kis hordókba rakják be. Én most egy ötliteres üveget töltöttem meg szép apró uborkával. Az igazi sós uborka apró, ropogós és fűszeres, ezért ajánlatos apró, 5-6 cm uborkákat vásárolni. Az alapfűszerek: a só, a torma, a kapor (mindkettőből szárított javasolt), a bors, a fokhagyma és a tárkony. Ezeket nem érdemes kihagyni, de ezenkívül még bármilyen zöldfűszert, leveleket (meggy-, fekete ribizli- és tölgyfalevél) használhatunk, ízlés szerint. Az eredeti orosz receptek általában chilit nem tartalmaznak, de szerintem, ezzel még pikánsabbá tehető.
 

Hozzávalók: uborka, kapor, torma, bors, fokhagyma, tárkony, meggylevél, chili, só.
 

Elkészítés:
Az uborkákat mossuk meg és 1 órára áztassuk hideg vízben. Ezután a szárait vágjuk le és az előre előkészített üvegbe rakjuk be, melynek aljára tegyünk szárított tormát, kaprot, esetleg  tárkonyt, meggylevelet. Az uborkák közzé rakjunk a fokhagymát és a chilit. Ha az uborkák nagyobbak, akkor még egy vastagabb tűvel  szurkáljuk meg pár helyen.
 

Készítsük el a felöntőlevet:
 

1 liter vízhez adjunk 2-3 (20-30 g) % sót, ízlés szerint, 5-6 szem egész borsot és forraljuk 10 percig. A felöntőlé mennyisége függ az üveg nagyságától az uborkák méretétől, és az üvegbe kerülő uborkák mennyiségétől is. Ki kell számolni, vagy jól megsaccolni, vagy sikerül, vagy nem, vagy marad lé, vagy nem, és akkor még főzni kell. Általában 1 kg uborkára 1 liter felöntőlé szükséges és 3-4 cikk fokhagyma.
Amikor a felöntőlé lehűlt, langyosan öntsük az uborkákra. Az üveg tetejére is tehetünk zöldfűszereket. 1-2 nap elteltével már kész is a csodálatos csemege, melyet aztán hűvös helyen kell tartani.


19 megjegyzés:

trollanyu írta...

Ez is isteni lehet, azt hiszem anyukám rakott el ilyet is mindig. Nem tartana sokáig egy ilyen üveg nálunk:) Magában is nagyon szeretem.

wanna írta...

Én most készítettem először ilyen sós uborkát, ismertem, szerettem, de valahogy eddig "kimaradt".
Most viszont nálunk is gyorsan fogy :)

leon írta...

Ez igazán nagyszerű módszer, feltétlen kipróbálom. Ezek az oroszok tudnak valamit :).

wanna írta...

Tényleg tudnak, de kell is ez a finom uborka a vodkához :)))

Rosina írta...

Ez most kimaradt, mivel későn találtam rád. Nagyon guszta..
Jövőre így fogom eltenni!!!

wanna írta...

Feltétlen készítsd el, nagyon különleges. Már maga az alaprecept is príma, a fűszerezésével pedig még érdemes kísérletezni is, egyéni ízlés szerint.

Vicuska írta...

Kaptunk barátainktól egy 3 literes üveggel- nagyon finom!!!!

wanna írta...

@Vicuska, szerintem is annyira finom, hogy hihetetlen, ropogós, fűszeres, kár, hogy eddig nem ismertük a receptet.
Pláne ha még kapja is az ember :), sajnos készíteni már csak jövőre tudunk, de még nekünk is van egy kisebb üveggel.

susanne-2018 írta...

Nagyon gusztusos, meddig áll el igy az uborka a hütöben. Két személyre késziteném azért is kérdezem. Köszönöm ha válaszolsz.

wanna írta...

Susanne, az így készített uborka a hűtőben nagyon sokáig, néhány hétig, de talán 1-2 hónapig is eláll, nálunk általában hamarabb elfogy, mintsem megromlana :)

Unknown írta...

A gardrobban meddig áll el ha kis üvegben rakom igy el de nagyobb menyiségben télére?
Esetle a só az tartositó szerként is funcionàl vagy inkább biztonság kedvèèrt Nátrion-Benzonátot is tegyek egy kèshegynyivel rá?
Köszönöm a válastr.
Szàszné Andi.

wanna írta...

Kedves Andi!
Ebben az esetben a só tartósít, nem használok tartósítószert, ezért nem is tartható el, mint egy konzerv csemege uborka, de hűtőszekrényben fél évig is megőrzi a minőségét. Átrakom egy nagy lapos zárható műanyag dobozba. Valamit valamiért ... :)
Üdv
Anna

Vicuska írta...

Februárig ajánlatos elfogyasztani, de előfordul, hogy tovább sincs semmi baja.

Anna írta...

El kell álnia... Én karácsonykor bontottam fel, Isteni volt.. Az egyik főzős csopiban még nyár elején is volt a családnak

Anna írta...

El kell álnia... Én karácsonykor bontottam fel, Isteni volt.. Az egyik főzős csopiban még nyár elején is volt a családnak

akiraly írta...

Kedves wanna!

Az "1-2 nap elteltével már kész is" azt jelenti, hogy úgy viselkedik, mint a kovászos uborka? Esetleg erjed is?

Üdvözlet

anna írta...

Hello, igen úgy viselkedik, érjed, a leve zavarossá válik, amikor úgy itéljük meg, hogy eleg savanyu, de meg roppanós, akkor ezután a hűtőszekrényben kell tartani.

Unknown írta...

Ez a recept pivit olyan, mint a fermentálás :) szerintem lényegében az is, hiszen ebben az esetben is tejsavbaktériumok jönnek létre... Bármilyen zöldséggel el lehet készíteni, nekem a vörös káposzta a No1 😉

horseshoe írta...

Az üveg teteje zárható legyen, vagy jó az orosz üveg is?
Ha màr orosz recept? :-)