2011-10-31

Birsalmasajt



A birssajt egy elfeledett csodás csemege. Anno nagymamám kertjében volt egy birsalmafa, és nem volt év, hogy ne készített volna. Birssajt és a kandírozott narancshéj nélkül, természetesen a dió, a csoki, a mazsola mellett elképzelhetetlen volt a karácsonyi püspökkenyér. Imádtuk csak úgy magában is, és nem csak karácsonykor.

Ezért aztán egy ideje foglakoztat a birssajt készítésének gondolata, de valami mindig visszatartott, túl bonyolultnak tűnt, amúgy is mindenféle kandírozott gyümölcs kapható a piacon, a boltokban. De most így, utólag, elmondhatom, megérte a fáradságot, ilyet nem veszek, utánozhatatlanul finom lett. Az elkészítését illetően sokféle tanácsot kaptam, különböző könyvek, különböző módokat javasolnak. Elolvastam sok mindent, analizáltam, szintetizáltam, és az én birssajtomat a következő módon készítettem el. Jó lett, ezen a recepten a jövőben sem változtatok, nekem bevált.
 

Hozzávalók: 3 kg birsalma, cukor, 1 vaníliarúd, 1 citrom leve

Elkészítés:
A szép egészséges birsalmákat megtisztítottam, megmostam, és héjastul, egészben feltettem főni. 15-20 perc főzés után, amikor a héja elkezdett repedezni, a tűzhelyről levettem, a héját vékonyan lehámoztam, a húsát a magházig levágtam és botmixerrel pürésítettem. A régi szakácskönyvek azt javasolják: reszeljük le és ritka szitán törjük át. A birshúst lemértem és minden kilogrammhoz 70 dkg cukrot kevertem. Hozzáadtam a citrom levét, a felvágott vaníliarudat, és a masszát mérsékelt tűzön, állandóan kevergetve, újraforraltam és addig főztem, amíg kellő sűrűségű nem lett. Ez kb. 20 perc. Ha sokáig főzzük, megbarnul. Ezután a pépet egy hőálló tepsiben, kb. 2 cm vastagon elterítettem (a vaníliarudat előzőleg eltávolítottam belőle). Tüllel letakartam, meleg helyen száradni hagytam. Amikor kellőképpen megszilárdult, táblára borítottam és a másik oldalát is megszárítottam. A teljes megkeményedés után 20 cm hosszú rudakra vágtam és egyenként celofánba csomagoltam. Tárolása hűvös, száraz helyen javasolt.
A tapasztaltabbak nemcsak tepsibe, de különböző formákba – kuglóf, tányér, őzgerinc – is tölthetik megszilárdulásig a birspépet. A még forró masszába keverhető dió, mandula. 

 

6 megjegyzés:

trollanyu írta...

Annyira szeretnék ilyet készíteni, csak persze nem találok birsalmát a boltokban. Meddig áll el így becsomagolva? Mint a lekvár?

wanna írta...

Eláll sokáig! Igen, mint a lekvár. Nekem még a tavaly októberben készítettből is van egy pár darab, és tökéletes.

tücsi írta...

Nálunk is csodálója a birsalmasajtnak mindenki:))
Nekünk 2 birsalmafánk is van, de olyan kukacos, mire megpucolja az ember, már nem marad belőle semmi:(
De azért szeretem késziteni, mert a karácsonyi asztalról nem hiányozhat:))))

Elisabeth írta...

Ez olyan guszta, hogy kepes volnak bele harapni ebben a birsalma sajtban, a Screen-en keresztul.
(nem tudom mit jelent a computer screen magyarul.)

wanna írta...

Tücsi@nem probléma a kukac, ha hagynak is valamit, legalább bio:)

Elisabeth@köszi, ennek igazán örülök, hogy így a monitoron is "átmegy" a lényeg.

nina írta...

Ez nagyon jó, és a látvány is csodás!