2012-01-21

Francia baguette



A kenyérsütés gondolata, ahogy már korábban a dagasztás nélküli kenyér kapcsán is írtam, nagyon régen foglalkoztatott. És nemcsak a boltokban kapható kenyerek nem kielégítő minősége miatt – most már azért „jobb helyeken” finom kenyeret és más pékárut vásárolhatunk, igaz, meglehetősen borsos áron –, hanem azért is, mert ez az egész kenyérsütési folyamat nekem mindig olyan misztikusnak tűnt, és ahogy már többször említettem, szeretek kísérletezni, új dolgokat, anyagokat, technológiákat kipróbálni.

Mivel a kenyérsütés a dagasztás nélküli módszerrel nekem tökéletesen bevált, egyszerű, gyors, mert itt az „idő dolgozik”, a tényleges munka 5-6 perc, ezen nem változtatok. A kenyér mellett az „igazi francia” baguette (bagett) sütése az, ami még mindig is érdekelt, mert ez igazi jolly-joker, partifalatok, szendvicsek alapja. Több recepttel, módszerrel próbálkoztam, adtam a liszthez mézet, olajat, de az elvárt eredményt csak nem hozta. Több angol, francia receptet elolvastam, videót megnéztem, külön a dagasztásról, formázásról, és végül az alábbi recept az, ami bevált. A lényeg, hogy a francia baguette, akárcsak az „igazi” kenyér, csak lisztből, sóból, élesztőből és vízből áll, adalékokat nem tartalmaz.

Hozzávalók: 500 g liszt, 1 ek szárított élesztő, 1-2 tk só, 450 ml langyos víz, olaj a forma kenéséhez

Elkészítés:

Egy tálban összekevertem a lisztet és a sót. Egy másik tálban, a már sóval összekevert liszt felét, az élesztőt, a langyos vizet és kézzel tésztává összedolgoztam. Konyhakendővel letakarva, szobahőmérsékleten (22°C) 3 órát kelesztettem, amíg háromszorosára nem nőtt.
Ezután, szintén kézzel, hozzákevertem a maradék liszt-só keveréket, és gyúródeszkán 10 perc alatt rugalmas, elasztikus tésztává dagasztottam. 
Egy tálat nagyon vékonyan kiolajoztam, beletettem a tésztát és kendővel letakarva 1 órán át duplájára kelesztettem.
A tésztát újradagasztottam és három részre vágtam, melyekből hosszú baguettet formáztam, amit sütőpapírral letakart tepsire helyeztem és még 20 percig kelesztettem, utána a bagettek tetejét bemetszettem. A sütőt 230°C fokra előmelegítettem. Egy tálban a sütő aljára vizet tettem, melyet 15 perc sütés után onnan kivettem, és a baguettet 25 perc alatt készre sütöttem. 
Az eredmény csodás, könnyű, ropogós baguette, mely a magas sütési hőmérsékletnek és a
párának köszönhető.


10 megjegyzés:

tücsi írta...

Huuu, ez nagyon ennivaló bagett. Én is kérek, üresen szeretem:):):)

Névtelen írta...

Szép lett! :)

trollanyu írta...

Gyönyörűséges:)Pont olyan, amilyennek lennie kell:)

Seffer Lilla írta...

Nagyon jól néz ki, reggelire egy nagy pohár tejjel, tökéletes!

Jayanthy Kumaran írta...

looks so appetizing & delectable
Tasty Appetite

Elisabeth írta...

Én is sütöttem egy finom baguettet a mult nyáron, és sikerült. Nagyon finom, és perfekten sikerült a tiéd!

Unknown írta...

wow..lovely...:)

Dr.Sameena@

http://www.myeasytocookrecipes.blogspot.com/

Roza írta...

Szinte bele kell harapni!:) Nagyon szépen sikerült!:)

mellissina2 írta...

Nagyon szép lett,isteni lehet beleharapni,egy finom sajt,vagy vajkrémmel,nekem!!!:)Imádom a baguette-t.Nálunk az Árkádban van egy isten pékség,na ott is lehet nagyon finomat kapni,de elárulták,sajnos abban is van valamennyi adalék,nagyon kacsingatok én is a házi sütés felé!:)

leon írta...

Ez igen, ilyen bagettre vágyom :)