2012-01-02

Thai kókusztejleves - Tom Kha Gai



A thai kókusztejleves, Tom Kha Gai, valami semmihez nem hasonlítható, különleges, egzotikus ízvilággal lep meg mindenkit, aki először kóstolja. Ha pedig már kóstolta, akkor nem feledheti, mert a nálunk nem igazán ismert alkotóelemekből, csodás, harmonikus, rendkívüli levest tehetünk az asztalra. Természetesen az ördög itt is a részletekben bújik meg, mert nemcsak az alapanyagok, de az elkészítése sem hagyományos. Ezt a receptet és sok hasznos információt, tanácsot a thai konyhával kapcsolatban ezen a blogon találtam.

Eddig az általam kipróbált thai kókusztejlevesek közül - volt több is -, ez „vitte el a pálmát”. Így karácsony, szilveszter után, amikor is sok hagyományos, nem igazán könnyű étel-ital került az asztalra, melegen ajánlom. Nem kevésbé finom és ismert, a garnélával készített Tom Yum Goong. Érdemes ezt is megkóstolni. Az alapanyagok beszerzése, a fővároson kívül, okozhat kisebb, illetve, inkább nagyobb gondot, vagy inkább nem is lehetséges, de Budapesten és a világ nagyvárosaiban, az ázsiai boltokban, mindig mindez frissen kapható.

Hozzávalók: 0,6 l csirkealaplé, 1 doboz (400 ml) kókusztej, 60 dkg csirkemell, 30 dkg laskagomba, 1 szál thai citromfű, 4-5 friss kaffir lime levél, 3-4 chili, 3 dkg friss galangal gyökér, egy csokor friss korianderlevél, halszósz és limelé, ízlés szerint

Elkészítés:
A csirkemellet kis kockákra vágtam, a gombát hosszmenti csíkokra tépkedtem, a citromfüvet feldaraboltam és egy húsklopfolóval párat ráütöttem, hogy az ízek és illatok jobban kijöjjenek belőle, a galangalt nagyon vékonyan felkarikáztam. A citromfű, a kaffir lime levél nem ehető, csak ízesítésre szolgál, a galangal, ha friss, gyenge és nagyon vékonyra szeletelt, akkor ehető, egyébként az sem. Tálaláskor ki lehet/kell szedni a levesből.
Egy fazékba beleöntöttem a kókusztejet, hozzáadtam a csirkealaplét, a kaffir lime levelet, a citromfüvet, a galangalt és mérsékelt tűzön, 160-180° C fok között forráspontig hevítve, 10 percig gyöngyözve főztem, hogy a levest átjárják a növények aromái. Tartva a főzési hőmérsékletet, beletettem a csirkemellkockákat és a gombát, és fenntartva ezt a hőmérsékletet, közben párszor megkavarva, a levest készre főztem. A tűzről levéve beletettem az enyhén szétnyomott chilit. Ízesítés halszósszal és limelével, ízlés szerint. Tálaláskor friss korianderlevelet szórtam rá. Ezt a levest a thai konyhában előételként mindig párolt jázminrizzsel tálalják.



Megjegyzések:

Galangal: gyömbérhez hasonló gyökér, de az íze kevésbé intenzív, kissé citrusos jellegű, gyömbérrel nem helyettesíthető
Citromfű: Cymbopogon, lemongrass, nem azonos a nálunk melissa néven ismert citromfűvel, szintén citrusos jellegű, az ázsiai konyhában széleskörűen használt fűszernövény
Kaffir lime levél: citrus x hystrix, rutaceae, a kaffir lime egy tüskés bokor, jellegzetes sötétzöld, „dupla”, citrusos aromájú levelekkel


6 megjegyzés:

Katucikonyha, írta...

Valami ilyesmire vágyom egy hete. :-) Nagyon klassz! :-)

Anazar írta...

Boldog Új Évet!

trollanyu írta...

Isteni finom:) Képzeld el, én meg szilveszter előtt Tom Yum Goong levest főztem, thai rákleves, az is szuper volt.Imádom az ázsiai konyhát:)

Elisabeth írta...

Én imádom a Thai ételt...ez a kókuszos leves nagyon guszta és finom! Gratulálok az ügyességedhez, feltalálsz különleges gasztró finomságokat!

Seffer Lilla írta...

Ez nagyon jól néz ki, azt hiszem ki is fogom próbálni...:) Köszönöm az ötletet!

wanna írta...

Nekem is nagy kedvencem a thai konyha.
Köszi!