2012-02-02

Spenótos tepsis burgonya



A burgonya finom, egyszerű és olcsó, leszámítva persze a különlegesebb fajtákat, az édesburgonyát, a lila burgonyát. Nagyon sok fontos ásványi anyagot, káliumot, kalciumot és vitamint is tartalmaz. Elkészítése egyszerű, nagyon változatos. Sütve, főzve akárcsak a tök – „tökjó”. A burgonya főzhető meghámozva vagy héjában, de mindig forrásban lévő vízbe kell feltenni főzni. Sült burgonya készíthető főtt és nyers burgonyából is: a héjában megfőzött, meghámozott és felszeletelt burgonyát serpenyőben, olajban, vagy sütőben bundában (csőben) au gratin piríthatjuk, süthetjük, vagy nyersen, különböző formára vágva, bő és forró olajban.

Hagyományos ételünk a rakott krumpli kolbásszal, tojással, különböző zöldségekkel. Külön említést érdemel a nyers, reszelt burgonyából készített kremzli-tócsni-lapcsánka. De saláták - vajhalsaláta, laposhalsaláta -, az orosz vinaigrette, és sok leves sem képzelhető el nélküle. A világon talán a legismertebb burgonyás, hús nélküli egytálétel, a francia Gratin Dauphinois, ami nem más, mint hajszálvékonyra szeletelt burgonya tejszínben, vagy tejszín és tej keverékében sütőben megsütve. Fűszerezése: só, bors, fokhagyma. Ha sajttal készítjük, az a Gratin Savoyard. Ez a spenótos burgonya is hasonló módon készült, ötvözve a „technikákat”. Kitűnő köret, vagy magában egy könnyű vacsora.

Hozzávalók: 1 kg burgonya, 1 hagyma, 1 cikk fokhagyma, 0,5 kg spenót, 4 dcl tejszín, 2 dcl tej, 2 dkg vaj, 1 ek olívaolaj, só, bors

Elkészítés:
A burgonyát meghámoztam, cikkekre vágtam, megmostam, és papírtörlővel eltávolítottam róla a vizet. Kevés vajon és az olívaolajon az apróra vágott hagymát üvegesre pároltam, hozzáadtam a kinyomott fokhagymát, és megdinszteltem rajta a megmosott és apróra vágott vagy a mélyhűtött spenótot. A kész spenóthoz öntöttem a tejszín és tej keverékét, sóztam, borsoztam. A sütőtálat kikentem vékonyan vajjal, beleraktam a burgonyát, daráltam rá sót, borsot és hozzákevertem a tejszínes-hagymás spenótot. 190°C fokos sütőben 1 óra alatt, amíg a teteje szépen megpirult, megsütöttem.

 

8 megjegyzés:

Seffer Lilla írta...

Eszméletlen jól néz ki, úgy megenném...:) A burgonya és spenót nálam nyerő páros!

Roza írta...

Ez nagyon jó párosítás! szuper!:)

Jayanthy Kumaran írta...

I love to have a taste of this wonderful dish..;P
Tasty Appetite

Petra írta...

Nagyon tetszik! Szeretem a spenótot, ezt ki fogom próbálni! :)

Elisabeth írta...

Jajj, ezt a finom burgonya, és spenót egészséges finomságot okvetlen szeretném kipróbálni. Guszta, és nagyon finom!

tücsi írta...

Ez nagyon finom.....imádom:))
Isteni egytálétel, és nagyon jól néz ki!:))

mellissina2 írta...

Nagyon finomat készítettél,nekem való!!!!!

Moni írta...

Oh, wanna, Kartoffeln kann ich immer essen, die gehoeren zu meiner Liebslingsgemueseart. Und so goldbraun ueberbacken mit dem Spinat, ich glaube, ich schaffe das ganze Blech ganz allein.:-)))
LG
Moni