2012-02-08

Sütőtökkrémleves tejszínhabbal


A sütőtökkrémleves, ahogy korábban a burgonyaleves kapcsán is írtam, igazi téli leves, egyszerűen melegséggel tölt el. A sült tök illata amúgy magában is fantasztikus, de azért néha valami továbblépésre is inspirál, és ez a valami most, megint egy leves lett. A leveshez a sütőtököt soha nem főzöm, hanem minden esetben sütöm. A különbség óriási, érdemes a főzés helyett a sütést választani.
Ez a mai krémleves, a korábbival ellentétben, a sütőtökön kívül semmilyen más zöldséget, gyümölcsöt, sűrítőanyagot nem tartalmaz, különlegességét a fűszerek és a tejszínhab -, amely nem édes, tehát a flakonos habokkal nem helyettesíthető - adják.
 

Hozzávalók: 1,5-2 kg sütőtök, 5 dkg vaj, 1,5 l csirkealaplé, 1 shalotta, 1 dl tejszín, só, bors.
- a habhoz: 2 dl tejszín, 5 dkg dió, friss koriander- vagy petrezselyemlevél 


Elkészítés:
A tököt feldaraboltam és 200 °C fokos sütőben 40 percig sütöttem.
Közben a vajon megpároltam a hagymát, hozzáöntöttem az alaplét, a meghámozott, és a megsült tököt. Botmixerrel pürésítettem, hozzáadtam a tejszínt, sóztam, fűszereztem frissen darált borssal, és mérsékelt tűzöm összeforraltam. Ez kb. 5 perc.
A habhoz felvertem a tejszínt, hozzákevertem a felaprított koriander- vagy petrezselyemlevelet és a mozsárban összetört, vagy durvára vágott diót.
 

Tálaláskor minden csészébe tettem egy jó evőkanál diós-zöldfűszeres habot. A forró leves és a hideg hab csodás kombináció. A leves pár csepp dióolajjal és ropogós kenyérrel - Knäckebrot, crisp bread - gazdagítható.

8 megjegyzés:

Petra írta...

Elsőre kicsit furának tűnt az ötlet, de miért is ne? Nagyon tetszik. :)

Seffer Lilla írta...

Egyetértek Petrával...:) Nekem kicsit barátkoznom kell a sütőtökkel, de előbb vagy utóbb biztosan kipróbálom. Nagyon jól néz ki!

trollanyu írta...

Nagyon bírom a fura ötleteket:) A sütőtök sajnos itt nem olyan közkdevelt, mint otthon, így a Hallowen után el is tűnt. Pedig imádom.

Vicuska írta...

Mit is mondhatnék? Ötletes vagy, nekem tetszik és a fotóid is olyan üdék :)

Juci írta...

Desszertnek is beválik!
Finooom!

mellissina2 írta...

Sütőtökkrémleves,már foglalkoztam a gondolattal,de most amíg lehet kapni tököt,elkészítem,mert szeretem a krémleveseket,múltkor meg is volt hozzá a tök,de valami miatt elmaradt,és sütve lett elfogyasztva.Nagyon guszta a Tiéd!!!

g.gizi írta...

Nagyon gratula isteni en is gyakran csinálom nagyon gyakran, s képzeld el, hogy en csinaltam mar tojásfeherje habbal mint a madartejnél. S ezt tettem mar pl. paradicsomlevere is. Imadom az irasaidat meg a fotókat is. Amugy meg a testvered meg andras baratai vagyunk

anna írta...

Köszi Gizi, ennek igazán örülök!