2012-05-28

Nam-Pla Wan - thai édes-sós dip gyümümölcsökhöz



A thai konyha (is) a szívem csücske. Persze a nagyszerű, hagyományos magyar konyha is, imádom a paprikás csirkét, a bográcsgulyást, de ahhoz „túl rövid az élet”, hogy ne kóstoljuk meg a nagyvilág ételcsodáit. Utazásaink során, bárhol járunk, mindig megkóstoljuk a számunkra még elfogadható helyi specialitásokat. Így ettem már különleges halakat, békát, csigát...

A thai konyha, akárcsak a kínai vagy az indiai, nagyon sok és friss alapanyagot használ, zsírszegény elkészítési módokat, és rövid főzési-sütési időket alkalmaz. Ezáltal nemcsak az egészségtudatos táplálkozás híveinek, de fogyókúrázóknak is vonzó lehet. A különleges fűszerek, a csodás színek teszik látványossá és az ínyencek kedvenceivé. A különböző szószok, mártogatósok különlegessé varázsolják még a legegyszerűbb ételeket is. Kihagyhatatlan és közkedvelt halhoz, garnélához a thai édes chiliszósz vagy chilidzsem, a Nam Prik Pao.
Az édes és sós ízek kombinációjával készült ételek különleges kulináris élmény forrásai. Ennek csodálatos reprezentánsa ez, a Thaiföldön zöld mangóhoz kínált mártogatós, dip. Zöld mangó helyett kitűnőek hozzá a savanykás almák, főleg a Granny Smith. Lehet egy különleges desszert, de szerintem előételként is megállja a helyét. A recept eredetiben a „SheSimmers” blogon olvasható. Elkészítése egyszerű, gyors, nagyvárosokon kívül gondot csak az alapanyagok beszerzése okozhat (az Ázsia boltokban minden kapható). 


Hozzávalók: 330 g pálmacukor, 80 ml halszósz, 8 g rákpaszta, 2 shalotta, 66 g szárított garnéla, chili
 

Elkészítés:
A pálmacukrot mozsárban összetörtem, a rákpasztával és a halszósszal együtt egy fazékban mérsékelt tűzön felforraltam, amíg a cukor elolvadt. A tűzről levéve hagytam lehűlni, kb. 45 °C fokra. Juharszirupszerű ragadós szószt kapunk. Ezután a hagymát vékony szeletekre vágtam, a szárított garnéla felét kávédarálón ledaráltam, a másik felét egészben hagytam és a lehűlt szirupba kevertem. A meleg szirupban a hagyma megfonnyad, a garnélapelyhek pedig „testet adtak” neki. Végül belekevertem az apróra morzsolt chilit, melynek mennyisége tetszőleges.
A pálmacukor fele helyettesíthető barna vagy finomítatlan nádcukorral. Jól záródó üvegben hűtőben pár hétig tárolható.




6 megjegyzés:

Édeskonyha írta...

Hú de guszta! Megkóstolnám! :) Én is úgy vagyok vele, hogy mindenhol ki kell próbálni a helyi specialitásokat, de azért módjával a békát meg a csigát például nem enném meg...

wanna írta...

Köszi! Én ezeket bevállaltam és finomak is, az elkészítésen múlik, franciák nagyon értik a módját, de a kígyót meg a bogarakat már kihagytam :)))

trollanyu írta...

Hú ez nagyon az ínyemre való, ki is fogom próbálni, csak nincs pálmacukrom, de láttam a boltban:) Szeretek én is új ízeket kipróbálni, de tényleg vannak olyanok, amit már nem ennék meg, pl. skorpiók, kígyók, de igazad van sokminden múlik az elkészítésen is. Szép hetet kívánok:)

Erika írta...

Imádom én is az ázsiai konyhát és gyakran készítünk japán, thai vagy kínai, indiai ételeket is! Mi magyaros kajákat csak itthon, Pesten eszünk inkább:-) Lsd. Pacal:) Nagyon szép fotók, tetszenek a színes almák!

Seffer Lilla írta...

Nekem is jöhetne, rajongok az ázsiai konyháért!

leon írta...

Ez nagyon tetszik! Kipróbálom :)